De Volkskrant komt met een bewering over hoe smerig één houtkachel is:
één keer flink stoken met een houtkachel, vult de lucht met zes keer zo veel vervuilende fijnstof
als die van een rijdende dieseltruck. Dat is niet mis, want door fijnstofvervuiling sterven volgens het RIVM elk
jaar een paar duizend Nederlanders enkele maanden eerder. De bewering zelf is komen overwaaien uit
het Verenigd Koninkrijk. Die verwijzen naar milieuonderzoeker Gary Fuller van de King’s
College-universiteit in Londen. De Mail on Sunday plaatste een voorpublicatie uit zijn nieuwe boek
over luchtvervuiling waarin hij die vergelijking maakt. Omdat Fuller in zijn stuk geen bron vermeldt, is het gissen waarop hij zich baseert.
Dat maakt het lastig om de uitspraak te controleren. We nemen contact met Fuller op, die prompt naar een rapport verwijst
van de Britse Air Quality Group. In dat rapport vergelijken de onderzoekers een kachel en een 40-ton-vrachtwagen die beide aan de nieuwste
milieunormen voldoen. De kachel mag per uur niet meer dan 3,1 gram fijnstof uitstoten, terwijl een nieuwe dieseltruck
per gereden kilometer slechts 0,01 gram fijnstof mag uitstoten. Omgerekend stoot de zware truck, rijdend één uur door de stad (50 km/h),
0,5 gram fijnstof uit. Inderdaad zes keer minder dan één houtkachel. Oftewel zes vrachtwagens vervuilen in één
uur rijden minder dan een houtkachel welke één uur brandt.